woensdag 19 maart 2014

Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Ik schrok nogal vanmorgen. Bij mijn gebruikelijke ochtendrondje nu.nl kwam ik het volgende bericht tegen:



















Voor het hele bericht klik hier

43 %! Drieenveertig procent!! Dat is echt heel erg weinig! Ruim de helft van de stemgerechtigden besluit (naar verwachting) 'gewoon' niet te gaan stemmen. Ik snap dat niet. En ja, ik word er ook een beetje boos van.

Ik ben echt geen politiekfanaat. Zeg met het schaamrood op mijn kaken dat ik lang niet alle ministers ken. Ik heb niet over elk politiek vraagstuk een mening. Ik weet niet zo goed of het nou wel of niet handig is als de grondprijzen tijdelijk worden verlaagd. En hoewel ik sociale voorzieningen heel belangrijk vind, heb ik liever niet dat de OZB wordt verhoogd. Wat vind ik dan belangrijker?

Maar ookal heb ik van sommige dingen geen verstand en weet ik van andere niet zo goed wat ik er van vind, ik weet wel dat ik het heel belangrijk vind om te gaan stemmen. En dat ik eigenlijk vind dat iedereen dat moet gaan doen. En dan maakt het me niet uit op welke partij (ik heb wel een voorkeur natuurlijk), als je maar gaat! Al weet je van veel dingen niet wat je er van vindt, zijn veel dingen in je ogen onbelangrijk, ik kan me niet voorstellen dat er niks is wat je raakt. De nieuwe fabriek naast je wijk, al dan geen subsidie voor je dochter haar toneelclub, de opvang van vluchtelingen, of misschien wél de verlaging van de grondprijzen. En kom je er zelf niet uit welke partij het beste aansluit bij wat jij belangrijk vindt, raadpleeg dan eens de stemwijzer of het kieskompas.

Je hebt het recht om te laten horen wat jij belangrijk is. Om richting te geven hoe jouw woonplaats bestuurd wordt. Een recht waar voor is gestreden en een recht waar vandaag de dag in andere landen nog oorlog om gevoerd wordt. En als ik me dat besef vind ik stemmen niet alleen een recht maar ook een verantwoordelijkheid.

En als je niet stemt, dan ook niet zeuren als er in je gemeente iets gebeurt waar je het niet mee eens bent. De mensen die die beslissingen nemen, heb je zelf niet gekozen.

Zo, dat is eruit. Excuus als ik nogal dwingend overkom maar zo bedoel ik het ook. Ik ga stemmen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten