zondag 3 november 2013

Goot 500

Afgelopen dagen was ik op Goot 500. Een groot evenement waar zogenaamde rechtbrengers van over de hele wereld bij elkaar waren om te inspireren, geïnspireerd te raken en elkaar te ontmoeten.

Sommige ervaringen zijn te groot voor mijn hoofd, laat staan voor een blog. Dan borrelt het en knaagt het, zijn de ideeën ontelbaar, de vragen even groot, groeien dromen en krijgen wensen vorm.
Goot 500 deed dat met me. Om dat het een fantastisch event was en omdat mijn hoofd er ruimte voor heeft. Heerlijk! Dat geeft me een energie die maakt dat ik ’s avonds nog een uur alleen op de bank voor me uit moet gaan zitten staren, voor ik in slaap kom.

wat ik hoorde op papier krijgen, zou een boek op leveren. Dat ga ik dus niet doen. Maar natuurlijk wil ik wel iets delen.

Zo luisterde ik bijvoorbeeld naar Inger van Nes. Zij vertelde over de begintijd van de vluchtkerk. Over hoe ze niet bewust koos om iets te doen, maar 'ja' zei toen ze gebeld werd met de vraag of ze kon komen helpen.  'Als je ogen eenmaal geopend worden', zei ze, 'dan kan je ze niet meer sluiten.'. Ik hoop dat mijn ogen altijd open zullen zijn voor wat er gebeurd. Dat ik niet bang zal zijn dat de dingen die moeten gebeuren te veel, te zwaar of te heftig voor me zullen zijn. Maar dat ik doe wat ik kan doen.

Ook bezocht ik een workshop van Roel Kuiper. Die is hoogleraar en politicus en zette daarnaast een bijzondere en inspirerende stap in zijn leven. Hij verkocht zijn huis in een chique wijk in een dorp en ging in een achterstandswijk in Amsterdam wonen. Waarom? Omdat daar christenen nodig zijn! En omdat christen zijn niet betekent dat je met je medechristenen in een kerkgebouw gaat zitten (ook dat maar niet vooral) maar dat je een gemeenschap bent met de mensen om je heen. Ook die met een andere kleur en ook die met een ander geloof.

En zo waren er nog zoveel anderen, die beschreven of bezongen wat voor hen recht doen is. Zoveel anderen die me aan het denken zetten. En nu? Concreet? Daar ga ik over nadenken. Gelukkig heb ik mezelf die tijd ook te geven. Om te denken en te dromen. Een ook om te durven en alvast wat te doen. Want kleine stappen maken ook een grote. Wordt vervolgd..

Meer weten of ook geïnspireerd raken? Kijk eens op www.goot500.nl, daar kan je vanaf komende week alle sprekers beluisteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten