zaterdag 25 mei 2013

Consuminderen... 3. Als het echt moet

Afgelopen vrijdag werd ons salaris gestort. En ik kan niet ontkennen dat ik altijd nogal uitzie naar dat moment. Het geld is altijd wel ongveer op tegen die tijd en daarnaast voelt het ook gewoon lekker om aan een nieuw fris excelbestandje te beginnen. Ik weet het; ieder zijn hobby.

De afgelopen maanden schreef ik een paar 'consuminderblogs'. Positief, vol enthousiasme en tips. En daar sta ik achter. Echt. Nog steeds. Maar er is wel iets veranderd in de tussentijd: toen mocht het, nu moet het.

Met mijn keuze om minder te gaan werken, kelderde ook onze inkomsten nogal drastisch. Daar waren we theoretisch gezien op berekend, maar die praktijk moet je natuurlijk altijd even voelen. De vaste lasten kunnen we nog prima betalen gelukkig. We eten in de laatste week van de maand soms wat kariger om uit te komen met ons boodschappenbudget. En soms tank ik stiekem vast van het geld van de volgende maand om op m'n werk te komen maar hé, we komen rond!

Wat ik mis? Spontaan naar de Mac Donalds, koffie drinken in het dorp, een boek kopen zodra het uit is. Kunnen betalen voor twee als ik ergens gaan eten, spontaan een cadeautje meenemen en meer ijsjes bij Bernardo's. Luxes uiteraard, maar ik was er stiekem toch wel aan gewend geraakt.

Nu is het dus wennen aan de nieuwe standaard. En de verassend leuke alternatieven. Lekker lunchen kan ook thuis; papa bakt poffertjes. Waarom naar de dierentuin; de speeltuin bij de kinderboerderij biedt uren vermaak. En natuurlijk gaat er niks boven Bernardo's maar dat houden we lekker speciaal; met een ijsje uit de vriezer kunnen we ook prima een zomergevoel creëren op het marktplein.

En ondertussen reken ik lekker door; waar kan het wat minder, waar kan ik schuiven? En natuurlijk: waar hou ik wat over; kunnen we misschien weer een keer naar de Mac Donalds..


Deze blog is geschreven nav mijn eerdere consuminderblogs. Je leest ze hier:
Consuminderen
Consuminderen... 1. Bepaal je budget
Consuminderen... 2. Kijk waarop je kan besparen

1 opmerking:

  1. Herkenbaar hoor, hier hetzelfde. Maar ik ben nu een paar maanden verder en het gaat me steeds makkelijker af. Het is juist een uitdaging om leuke goedkope uitjes te maken, niet gelijk naar de boekwinkel te rennen, maar te wachten tot het in de bieb is (tenzij ik nog een cadeaubon heb liggen). En ook is het lekker en ook leuk om zelf ijs te maken. Van het weekend maakte ik dit: Ik had vorige week 3 overrijpe bananen (zonder schil) in de vriezer gedaan, want zonde om weg te gooien. Gisteren stukjes gesneden in de blender en 300ml volle yoghurt erbij en pureren maar. Het werd een heerlijk natuurlijk soort softijs. Weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ook leuk om samen te doen!

    Mijn wensen komen nu gewoon op een verlanglijstje, weet ik eindelijk een keer iets om te vragen voor de verjaardag. En dan is het extra leuk als je er naar uitkijkt, dan het gewoon te kopen of te doen. En 75% van de wensen zijn er niet meer zodra het lijstje wordt geraadpleegd!

    Succes! Gaat je zeker lukken!

    BeantwoordenVerwijderen