vrijdag 11 april 2014

Dan gaat het licht aan

De dagen voor pasen, lijken de dagen te worden waarin ik nog meer dan anders stoei met het thema gerechtigheid en waarin ik zoek naar mijn verantwoordelijkheden en kansen om goed te doen. Maar ook naar hoe ik daar niet onder hoef te bezwijken maar mag leven in de vrijheid dat Iemand anders de last al gedragen heeft. Vorig jaar schreef ik er al over, maar ook dit jaar is het niet anders.

Ik geloof in God. En ik geloof dat die God het belangrijk vindt dat we goed voor onze medemens zorgen en recht brengen in deze wereld. Dat kan in het groot en in het klein. Ver weg en dichtbij.

Drie jaar terug startte een collectief muzikanten en schrijvers met Schrijvers voor Gerechtigheid. Omdat ook zij geloven dat Gods hart klopt voor gerechtigheid en het belangrijk vinden om daarover te zingen in de kerk. Afgelopen woensdag presenteerden ze hun tweede cd. Ik was erbij.

Met zes geweldige vrouwen stapte ik in een grote zevenzitter (voor de beeldvorming had ik graag het merk genoemd maar ik heb geen flauw idee. Hij was donkerblauw, dat weet ik wel) en reden we naar Houten. Het was een girls night out zoals ik er lang geen gehad had. Het was goed dat er geen man meehoefde want we waren net zeven kippen in een te klein kippenhok. We voerden vier gesprekken tegelijk en wisselden peuterspeelzaalpraktijken af met de nieuwst uitgekomen literatuur. We giechelden en schaterden. We reden verkeerd en moesten twee keer parkeren voor we goed stonden maar zaten ruim op tijd op onze stoeltjes. En toen de avond begon, verstomde ons gegiechel en werden we stil voor de Schrijvers voor Gerechtigheid.

De liedjes en woorden kwamen op het goede moment. Er werd gezongen over (on)gerechtigheid en het verlangen om iets te doen. Woorden die omschrijven hoe ik me vaak voel. En het helpt, als anderen woorden geven aan jou gevoel.
Maar er werd ook gezongen over hoop. Hoop voor de wereld. Door wat wij mogen doen maar vooral door wat Hij al gedaan heeft.

De kinderen zijn naar school. Ik luister naar mijn nieuwe cd (in prachtig hoesje, ik hou ervan!) de hele ochtend lang en laat de woorden tot me doordringen. Het is bijna pasen. En het is goed als ik me druk maak om gerechtigheid. Maar het is vooral goed dat ik steeds weer en meer besef wie er recht gebracht heeft.

Luister hier vast de titelsong van het album. Om te bestellen, klik hier.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten