vrijdag 25 april 2014

Arretjescake

Op mijn favoriete tienermeidensite (Ik meen het! Heb je tienermeiden? Ken je tienermeiden? Stuur ze naar Huis van Belle!) vond ik het recept van arretjescake. Arretjescake is zo'n magisch iets dat ik een paar keer in mijn leven geproefd heb maar waar ik steeds de naam en ik denk ook het bestaan van vergeet. Maar als ik het dan weer eet, beland ik ergens in de zevende hemel!

Ik waarschuw je vast; het is superongezond en superlekker dus bezint eer ge begint!

Naar een recept van Huis van Belle, is hier: Arretjescake met peuterjongetje!

Allereerst, de ingredienten! Ik halveerde het recept van Huis van Belle en gebruikte:
  • 200 gram boter
  • 200 gram suiker
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels cacao
  • 200 gram biscuitjes (mariakaakjes)

De biscuitjes moeten in kleine stukjes gebroken worden. Dat is natuurlijk een bijzonder geschikte klus om met kleine kinderen te doen maar peuterjongetje zat zo heerlijk te spelen op de vide dat ik het maar zelf deed. Ik luisterde naar het gekeuvel boven me over Bliksem en Takel. Ik grinnkikte zachtjes om de playmobilpoppetjes die bestraft werden en ondertussen brak ik rustig voort. Het werd bijna meditatief.




















Toen ik klaar was, plofte peuterjongetje op zijn luierbillen de trap af en vroeg wat ik aan het doen was. Taart maken klonk als iets dat hij ook wel wilde en zo schoof hij naast me aan tafel. Ik liet hem wat koekjes eten en smolt ondertussen de boter in een pannetje op een zacht vuurtje.


















De gesmolten boter deed ik in een grote kom en daarna voegden we de suiker, eieren en cacao toe. En opnieuw besefte ik hoe ontzettend ongezond dit recept is.




















Het knapste jongetje van de wereld roerde met uiterste preciecie de ingredienten door elkaar.




















Voegde de koekjes toe.





















En roerde nog een keer.




















Ik had ondertussen een cakevorm voorzien van plakplastic en goot daar het mengsel in. Vervolgens schoven we het geheel voor een paar lange uren de koelkast in.




















Toen ik om 17.00 begon met koken, voelde ik even of de arretjscake al klaar was en... jawel! Zonder enige vorm van zelfbeheersing sneed ik een stuk af en liet het hele gezin er van proeven. Peuterjongetje vond het niet zo'n succes maar hij is dan ook heel bijzonder..







Geen opmerkingen:

Een reactie posten