vrijdag 9 mei 2014

Moederdag

Het is bijna moederdag. Een dag die commercieel volledig wordt uitgebuit of wellicht zelfs door de commercie is bedacht. (Serieus, ik zag in een folder een of ander wonder schoonmaakmiddel met daarbij 'moederdagtip'. Schoonmaken is niet leuk en dat wordt het ook niet. En het is heel fijn dat er manieren zijn waarop dat steeds makkelijker gemaakt wordt dus zo'n wondermiddel is vast een goede koop maar ik hoef het niet op zondagochtend naast mijn ontbijt op bed. Het zelfde geldt trouwens voor een eplieerapparaat. Ook fijn dat dat is uitgevonden en ik heb liever benen zonder haren dan met maar ook daarvoor geldt: noodzakelijk kwaad dat zo makkelijk mogelijk gemaakt moet worden. Niet iets waarmee je je moeder verwent).

Ik kan de mensen in mijn naaste omgeving aanwijzen die het niet prettig vinden dat het bijna moederdag is. Bij wie het pijn doet om door de folders vol moederdagtips te bladeren. Die op zondagochtend liever niet naar de kerk gaan omdat ook dáár aandacht besteed wordt aan dit 'feest'. Mensen die geen moeder meer hebben. Al lang niet meer of sinds kort niet meer. Maar die haar allemaal nog elke dag missen. Vrouwen die zou graag moeder zouden willen zijn maar waarbij dat niet zo is. Omdat hun kindje overleed. Of omdat zwanger worden niet lukt. Of omdat er uberhaupt geen partner is om zwanger van te worden.

Het is bijna moederdag. Ik hoef geen schoonmaakmiddel of epileerapparaat. Uberhaupt geen cadeautje uit de winkel (Al zeg ik er geen 'nee' tegen, laten we eerlijk blijven. Er zijn best dingen die ik wel leuk vind om te krijgen. Bloemen bijvoorbeeld. Of chocola.). Maar ik zie uit naar de zelfgemaakte cadeautjes waarvan ik net deed of ik ze niet zag toen ze meekwamen uit school en die hoogstwaarschijnlijk nu in manlief zijn nachtkastje verstopt liggen. En ik zal vieren dat het moederdag is; als ze lief voor me zijn en als ze elkaar in de haren vliegen. Ik zal vieren dat ik een moeder heb en een moeder ben. En daarbij niet vergeten wat een voorrecht het is. Juist om wie ik ken en om wie ik niet ken voor wie moederdag geen feest is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten