donderdag 13 juni 2013

Re: Brief van Jet

Beste mevrouw Bussemaker

Bedankt voor uw brief. Ik heb hem met interesse gelezen en moet zeggen dat u een stuk vriendelijker overkomt dan bij het doen van uw eerdere uitspraken. In theorie kan ik u dan ook prima volgen en zouden de dingen die u zegt bijna logisch kunnen lijken. Toch heb ik er nog wel wat tegen in te brengen.

Volgens mij gaat het mis in de basis. Uw hele redenatie gaat uit van het onafhankelijkheid en individualiteit. U blijft herhalen dat 1 op de 3 huwelijken strand en dat dat grote economische gevolgen heeft. Die cijfers kloppen helaas, maar de vraag is of dat niet hetgene is waar we wat aan moeten doen. Dus niet de individualiteit en onafhankelijkheid vergroten maar juist werken aan verbondenheid en (wederzijdse!) afhankelijkheid.

Toen ik trouwde, beloofde ik dat ik mijn man lief zou hebben en trouw zou zijn in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte tot de dood ons zal scheiden. Ik beloofde dat ik de verantwoordelijkheid voor hem zou aanvaarden en ook voor hen die ons zouden worden toevertrouwd. Ik geloof dat je daarmee een team wordt en dat het belang van dat team boven dat van de individu staat. En ik geloof dat als dat het uitgangspunt is van twee mensen die samen een huwelijk aangaan, je dan heel sterk staat. Veel sterker dan wanneer je je eigen individu en geluk voorop stelt. Waarin je alleen samen wilt zijn in de goede dagen in rijkdom en gezondheid. Als je je eigen ik voorop stelt, zal er snel wat te klagen zijn. Ik geloof in huwelijken. In afhankelijkheid van elkaar. In teamwork. In daarvoor gaan en daarin blijven geloven.

Dus ik doe een tegenvoorstel: Laten we investeren in stabiele gezinnen. Laten we gezonde relaties promoten en toewijding en trouw. Laten we waarde hechten aan de beloftes die zoveel mensen jaarlijks naar elkaar uitspreken. Ik geloof dat dat heel veel positieve gevolgen kan hebben voor dit land en alle individuen die er in wonen. Dat financiƫle afhankelijkheid een minder groot probleem zal worden. Maar ook dat het in jeugdzorgland een stuk rustiger zal worden, net als in de (geestelijke) gezondheidszorg. Ik geloof het echt!

Ik ben benieuwd waar u (nog) in gelooft!

Met vriendelijke groet,

EnJoyPes



N.B. Het is niet mijn bedoeling iemand te kwetsen. Ik weet dat er mensen zijn die hard voor hun huwelijk gevochten hebben. Die samen altijd voorop hebben gesteld maar het niet gered hebben. Net zoals dat er hele stabiele gezinnen zijn die toch te maken krijgen met jeugdzorg. Ik heb het niet over jullie!

3 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven! En ik geloof er ook in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Investeren in goede huwelijken en stabiele gezinnen! Helemaal mee eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moedig dat je deze briefwisseling aan bent gegaan.
    Ik ben benieuwd naar haar reactie :).

    BeantwoordenVerwijderen